Tuesday 14 October 2014

Fungsi Lecithin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Seperti yang dijanjikan, aku akan share sedikit fungsi Lecithin dan GLA tengah hari tadi kan. Tapi boleh tak aku share dulu kegunaan Lecithin hari ini?

Actually aku amik Lecithin ni dah lama. Dari pembacaan aku la, ramai yang menulis/share di blog yang Lecithin ni antara fungsi asasnya adalah sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Hmm aku ni pantang kalau bab nak pecah lemak ni mesti aku nak try. Walaupun ramai je kengkawan kata, "ang ni nak kurus tang mana lagi, dah kurus la...". Hehe dalam hati aku jawab "hang pa tak nmpk tang mana lemak aku ternak...".

So aku pun beli la Lecithin ni dan mula amik secara konsisten. Ye la makan suplemen ni kena la konsisten, sat makan sat tak makan memang tak nampak ler hasilnya...hehe (untuk peringatan diri sendiri gak, alhamdulillah aku konsisten). Ish duk merepek lak aku ni ye. Sorry la no.

Ok, sedikit perkongsian mengenai Lecithin. Nanti aku update lagi info yang mana berkaitan ya. Maklum la baru berblog ni, so kena banyak membaca dan ambil info dari Master2 Shaklee.

Apa itu Lecithin?

Lecithin soya ialah sumber utama kolina salah satu komponen pengutus saraf asetilkolina yang terlibat dalam penghantaran mesej dalam otak dan sistem saraf. Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Faedah dan kegunaan Lecithin:

Lecithin membersihkan saluran darah dan juga pengemulsi semula jadi bagi lemak di dalam darah.

Mencerdaskan otak dan mengurangkan nyanyuk.

Mengawal penggumpalan platlet darah.

Menggalakkan penyerapan vitamin A, D, E, K.

Membersihkan saluran darah.

Menggalakkan metabolisma lemak.

Mencairkan lemak – turunkan paras kolesterol.

Mengawal kehilangan air oleh kulit.

Menjaga kesihatan membran sel.

Menjaga kesihatan saraf.

Penting dalam penghasilan hormon.

Untuk rambut yang sihat.

Siapa yang memerlukan Lecithin:

Pesakit DIABETES – mereka tak boleh kekurangan lecithin

Pesakit BUAH PINGGANG – kolina dalam lecithin meringankan tugas buah pinggang untuk memproses protein

Penderita KEGUGURAN RAMBUT – memerlukan lecithin kerana kekurangan inositol (komponen dalam lecithin menyebabkan keguguran rambut)

Pesakit STROK

Orang yang banyak mengambil karbohidrat kerana ia boleh membentuk lemak dalam darah

Orang yang mengalami KOLESTEROL TINGGI

Orang yang mengalami masalah fokus, terutama koordinasi anggota badan

Pelupa

Ibu menyusu untuk lancarkan air susu dan merawat bengkak susu

Mereka yang nak kurus, termasuk ibu yang menyusu. (sape nak kurus, sila la dapatkan lecithin ni ye, hehe)

Kesan kekurangan Lecithin:

Rambut gugur

Tidak dapat fokus dengan baik

Sering sakit dan mengalami keradangan

Tapi pastikan anda mengambil Lecithin selepas heavy meal (lunch/dinner) ye. Bukan sebelum kerana pengambilan vitamin sebelum makan akan meningkatkan enzim metabolik yang mana anda akan cepat berasa lapar. :-)

Ok, itu dulu perkongsian dari aku.

Selamat Membaca

Rosmiyawati Anwar (FB: Rosmiyawati Anwar)
Shaklee Independent Distributor [ID No : 880781]
017-4792854|arosmiyawati@yahoo.com


~salam sayang buat semua~

No comments:

Designed by UMIESUEstudio 2014