Sunday 30 November 2014

HB RENDAH SEMASA HAMIL?? ATASI DENGAN VITALEA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Hampir seminggu aku tak update blog. Sebenarnya mak mertua aku ada kat umah aku dah hampir seminggu. Sebab tu la aku lama tak update blog, segan la kat mak mertua aku. Walaupun dia tak kisah pun sebenarnya.

Kalau la 'bonda SHAKLEE' aku tau aku skip update blog, tentu dia marah nanti. Hehe sorry bonda ye. Bukan sengaja skip.

Hari ni nak share sikit tntg masalah HB rendah semasa tempoh kehamilan. Opss..bukan bermakna aku sedang pregnant ye.

Actually masa aku pregnant dulu, aku tidak berkesempatan mengenali SHAKLEE. Aku mengenali SHAKLEE selepas aku bersalin dan time tu aku dah pun nak start keje dan still breastfeed Siti. Itu pun aku tau dari kawan baik aku.

Aku masa pregnant dulu mmg selalu HB bawah 9. Kadang2 tu mmg tak larat nak dengar bebelan nurse. Tapi nak buat cmna, hadap je la..hehe..Bila dia tanya makan tak ubat yang dibekalkan, aku ckp aku mkn tapi ntah nak buat cmna, tetap tak naik kan..Tapi maybe sebab aku masa tu tak tau lagi yang aku ni pembawa Thalassemia, so pasrah je la kalau dah HB aku tak mau naik.

Aku rasa kebanyakan wanita kat luar sana pun mengalami masalah yang sama kan. Tapi ramai antara kita kurang tahu camna nak kekalkan paras HB yang baik semasa mengandung.

APA ITU ANEMIA (HB RENDAH)?

Kurang darah ialah keadaan di mana kepekatan darah merah adalah kurang daripada biasa. Dalam istilah perubatan, seorang yang mengidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang dari 9 gm peratus hemoglobin. Hemoglobin merupakan pengakut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu, apabila anda mengalami anemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen) dan kurang tenaga. Semasa mengandung, kita memerlukan zat besi. Zat besi ni penting dalam pembentukan sel darah merah. Zat besi ni boleh diperoleh daripada makanan atau supplement. So walaupun kita makan dengan baik, tak semestinya HB kita ok sebab kalau anda makan makanan yang kurang atau tanpa mengandungi zat besi, memang rendah la HB korang.


sumber Google
paras HB ~sumber Google~
KESAN HB RENDAH KEPADA IBU

Antaranya:

Ibu mudah pitam/ pengsan
Meningkatkan risiko mengalami keguguran
Mengalami kegagalan jantung
Pendarahan semasa mengandung dan bersalin
Risiko mengalami penyakit berjangkit

KESAN HB RENDAH KEPADA ANAK

Antaranya:

Meninggal semasa lahir
Pertumbuhan janin terbantut
Lahir sebagai bayi pramatang
Berat bayi yang lahir kurang 2.5 kg
Anak lemas semasa lahir

CARA ATASI MASALAH HB RENDAH SEMASA MENGANDUNG

1. Amalkan pemakanan yang tinggi zat besi

Boleh amalkan makanan yang boleh tambah darah. Contohnya bayam, kekerang (tapi jangan banyak, sebab benda bercengkerang ni selalu banyak toksik), hati dan juga soya.

sumber Google
2. Amalkan pengambilan suplemen mengandungi zat besi


Contohnya Vitalea. Sebab apa perlu ambil suplemen? Sebab jika bergantung kepada pemakanan sahaja mungkin tidak mencukupi. Maksudnya makanan dalam kuantiti yang besar diperlukan untuk mencukupkan keperluan nutrisi harian. Biasanya doktor akan bagi juga bekalan ubat zat besi ni tiap kali cek up kan? So kalau ibu2 dah amik Vitalea, just let doctor know. Selalunya doktor tahu kebaikan Vitalea ni dan ianya selamat untuk ibu dan bayi dalam kandungan.

Vitalea adalah multivitamin dan mineral mengandungi 30 nutrisi harian yang lengkap. Ia diekstrak daripada sayuran dan buah, mengandungi 12 vitamin dan mineral penting termasuk zat besi. Zat besi berfungsi membentuk hemoglobin, membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan dan diperlukan oleh pesakit anemia.

Vitalea ni seeloknya diambil bersama-sama denga B Complex untuk memenuhi keperluan ibu mengandung. Pengambilan kedua-duanya mencukupkan keperluan asid folik oleh ibu Jadi, para ibu tak perlu ambil Obimin dan Iberet lagi.


sumber Google
Harga RM88.75 (Retail Price)
sumber Google

sumber Google
B Complex
Harga RM53.75 (Retail Price)
So, kalau ada yang berminat untuk dapatkan Vitalea dan B Complex ni, just call Ros di talian 017-4792854. Inshaallah Ros akan guide korang makan ye. Harga pun korang akan dapat special price tau.

Salam sayang buat semua

Rosmiyawati Anwar
880781
017-4792854

~pilihan yang terbaik terletak pada kita~

No comments:

Designed by UMIESUEstudio 2014